Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Sensodyne Tandpasta

18-04-2024 | Vrouw | 33
mondverzorging (3)
Gevoelige tanden

blaren

Ik schrok enorm van wat er hier op de site allemaal voor bijwerkingen staan. Precies wat ik ook heb. Het begon voor de feestdagen 23. Gek gevoel in mn mond, uiteindelijk kreeg ik blaasjes. Dit werd alleen maar erger en erger. Uiteindelijk een hele kapotte mond, mn lippen die in de ochtend volledig waren opgezwollen (net of ze vol fillers zaten), mn mond en de hele rand van[lees meer...] mijn tong vol blaartjes. Ik kon nauwelijks eten en praten. Hevig brandend gevoel. Witte vellen onder aan mijn tong en een witte laag op mijn tong. Verschillende keren bij de huisarts gezeten omdat de pijn niet te doen was. Uiteindelijk via de huisartsenpost lidocainespray gekregen. Nog 2 maal bij de kaakchirurg geweest en werd verteld dat het kwam door een lage weerstand. Inmiddels ben ik erachter dat het dus gewoon door de overstap van tandpasta komt. Vorige week Max 3 dagen weer terug naar de sensodyne voor tandvlees en glazuur (omdat de gel op was) en meteen weer een raar gevoel in mijn mond, bultjes en blaartjes. Ik gebruik al jaren lang de sensodyne gel, toen ik de klachten kreeg was ik net overgestapt (op aanraden van de tandarts naar sensodyne pasta voor gevoelig tandvlees/glazuur. Wat een ontzettende troep is het!!!

Euthyrox

18-04-2024 | Man | 65
levothyroxine (150ug)
Trage schildklier
Ik gebruik het nu al zo'n 15 jaar en ben heel tevreden. Na een rustige opbouw nu op 150 per dag en als ik de gestreefde 5 kilo nog kwijt ben wellicht zelfs naar de 100. Ik gebruik veel medicijnen wegens een 2 tal aandoeningen en dit is de meest makkelijke geweest in gebruik en bijwerkingen.

Terra-Cortril + Polymyxine B oordruppels/oorzalf

17-04-2024 | Vrouw | 2
hydrocortison/ oxytetracycline/ polymyxine B (10mg/5mg/10.000ie/ml)
Oorontsteking
Peuter kan niet goed tegen bacicoline-B omdat het prikt. Gaat helemaal overstuur daardoor. Omdat bacicoline een keer niet leverbaar was kreeg ik dit middel. Veel fijner en vriendelijker omdat het niet prikt en brandt. Bij iedere oorontsteking vraag ik de arts of hij dit middel voor wil schrijven. Volgens de arts zou het minder goed werken. Misschisn wat minder sterk oid ma[lees meer...]ar tot nu toe gaat iedere ontsteking gewoon over. Dus heel tevreden over dit middel.

Somatuline

17-04-2024 | Vrouw | 53
lanreotide (120)
Neuro-endocriene tumor (NET)

vermoeidheid buikkrampen

Ik kreeg Somatuline omdat ik een uitzaaiing in mijn lever had van NET . Daarvoor was ik geopereerd aan NET van alvleesklier. Van De eerste injectie werd ik ziek met hevige buikkramp en braken. De volgende prikken gaven minder bijwerkingen. Alleen wat buikkramp en vermoeidheid, vooral de eerste dagen na de prik. Ik kon wel gewoon werken hiermee. De uitzaaiing groeide door e[lees meer...]n die is nu verwijderd net een operatie en nu mag ik er na 15 maanden mee stoppen. Toch fijn.

Estradiol Pleisters

17-04-2024 | Vrouw | 58
estradiol transdermaal (25ug/24)
Overgang
Heb de pleister enkele jaren gebruikt maar huisarts wilde dat ik ging stoppen i.v.m evt bijwerkingen. Vanaf juni vorig jaar gestopt maar voelde mij weer erg slecht. Vooral heel erg moe en spier en gewrichtspijnen. Ik had nog wat pleisters en ben weer bijna twee weken begonnen. Wat een verschil! Meer energie en mijn pijnen zijn beduidend minder. Waarom doen huisartsen[lees meer...] er zo moeilijk over hier in Nederland? Ps mijn baarmoeder is met 42 jaar verwijderd.

Terbinafine tabletten

17-04-2024 | Vrouw | 35
terbinafine (250mg)
Kalknagel(s)

verlies van smaak

Normaal gesproken ben ik niet zo van mij ervarjngen delen. Maar na het gebruik van terbinafine wil ik toch mij ervaring delen, ik heb 23 dagen dit middel gebruiken na 20 dagen kreeg ik last van smaak verlies..omdat ik op een ander form had gelezen dat smaak verlies wel mee viel, dacht ik slik het gewoon door na 3 dagen toch besloten om te stoppen omdat ik merkte dat geen [lees meer...]smaak hebben mij heel zwaar viel. Alles wat ik ad was gewoon echt smerig.. na een week gestopt te zijn kreeg ik ineens een vieze zoutige smaak in mij mond.. hier door werd het eten nog viezer na 3 weken bijna tot niks te hebben gegeten dan alleen hele pannen met soep .. was ik bijna 4 kilo afgevallen en werd ik serieus depressief heel me leven lijden eronder.. vanaf 20-01-2024 tot vandaag de dag 17-04 is mij smaak nog steeds niet helemaal terug .. onderschat deze bijwerkingen niet.. iedeer zal er verschillen mee om gaan..mij kalknagels zijn wel minder geworden maar nog lange niet weg

Sertraline

17-04-2024 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)

slapeloosheid angst misselijkheid

Sinds ongeveer 5 weken slik ik Sertraline. Eerste 2,5 week op 25 mg en sinds 3,5 week 50 mg. De eerste week werd ik heel erg depri. Daarna voelde ik me opeens een week heel goed. Toch besloten om op te hogen omdat 50 mg therapeutische werking zou hebben. Vervolgens 2 weken heeeel angstig geworden, ik durfde de deur niet uit. Dit is inmiddels weg, maar ik merk nu nog weinig[lees meer...] effect. Hopelijk komt dat nog.. is dit voor iemand herkenbaar? Ik probeer echt hoopvol te zijn….

Questran

17-04-2024 | Vrouw | 4
colestyramine (4g)
Darmproblemen - diarree
Onze dochter van 4 jaar heeft sinds een paar weken diarree. Nu komt dit waarschijnlijk omdat ze geen galblaas meer heeft die is met 2,5 jaar eruit gehaald. Nu ruim een week begonnen en het lijkt echt een stuk verbeterd te zijn. Ik krijg het alleen haast in geen mogelijkheid bij haar naar binnen, zo vies..

Lamotrigine

17-04-2024 | Vrouw | 57
lamotrigine (50mg)
Epilepsie

Ziek voelen keelproblemen oorsuizen

Allereerst geen bijwerkingen dacht ik. Wel had ik last van oorsuizen en keelklachten. Verder voelde ik me ziek. Bij de huisarts geweest en neusspray gekregen, hielp allemaal niets. Tot ik bedacht dat het door de Lamotrigine kon komen. Overleg neuroloog gehad en die adviseerde mij accuut te stoppen. En langzaam begin ik me weer beter te voelen gelukkig.

Implanon (hormoonimplantaat)

17-04-2024 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)

somber voelen langdurige menstruatie doffe hoofdpijn

Ik heb mijn implanon nu sinds november 2023. Hiervoor heb ik geen enkele andere vorm van anticonceptie gebruikt. Ik ben gevoelig opgesteld en omdat ik minderjarig was, ben ik zelf naar de huisarts gestapt en meerdere dingen gaan vergelijken. Ik heb uiteindelijk de implanon gekozen omdat die mij het belangrijkst leek. Ik kampte met depressie-dagen en kon amper functioner[lees meer...]en als ik ongesteld was. Overgevoelig, negatieve gedachten, hoofdpijn en vooral heel moe omdat het mij mentaal sloopte. Mij was verteld, dat na 3 maanden de bijwerkingen zouden moeten stoppen. Ik heb toen gebeld, en kreeg te horen dat dit 6 maanden kon zijn, zo niet langer. Mijn bijwerkingen waren dan ook in het begin, nog steeds heftige paniekaanvallen en somberheid. Veel bloeden, wel altijd op schema met mijn menstruatie. Elke maand bijna 2 weken achter elkaar bloedverlies en spotting. Vanwege mijn partner, is het ook een anticonceptie middel geworden. Ik ervaar op dit punt geen moeilijkheden of belemmeringen. Nog geen enkele keer het idee gehad "dat het fout was gegaan". Enigste wat ik nu nergens op het internet kan vinden, is waarom plots mijn cycles van 2 weken ongesteld is gestopt. Ik ben nu bijna 1,5 niet meer ongesteld en zit in mijn 6de maand van de implanon. Mijn ouders zeggen dat het waarschijnlijk een doorbraak is van, maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje freaked out ben sinds je ook gewoon niet ongesteld kan worden met de implanon (hier was ik van bewust toen ik de keuze maakte). Dat is dus wel een nadeel- het is zeer betrouwbaar aangeschreven, maar je weet het maar nooit.

Canesten gyno

16-04-2024 | Vrouw | 35
clotrimazol (200mg)
Vaginale schimmelinfectie

branden op de huid branderig gevoel rond buiten de vagina roodheid van vagina

Advies van de HA dit gaan gebruiken ivm waarschijnlijk schimmelinfectie. Gevolg dat ik er niet tegen kan, alleen maar roder werd, meer pijn en branden. Zelf op me huid omdat het spul er natuurlijk uit loopt ook. En nu nog steeds branderige huid, en pijn, terwijl me huid en schaamlippen er uiteindelijk nu weer beetje minder rood uit gaan zien. Wat een hel Al [lees meer...]2.5 week Vroeger gebruikte ik Gyno Daktarin, toen had ik hier geen last van.... Bestaat helaas niet meer

Fosfomycine

16-04-2024 | Vrouw | 45
fosfomycine (3g)
Blaasontsteking

buikpijn buikkrampen opgeblazen gevoel

Afgelopen maanden veelvuldig blaasontsteking. Pilletjes hielpen niet, in januari dit eenmalig voorgeschreven gekregen. Paar dagen later intense buik- en rugpijn. Opgeblazen gevoel, kramp en heel veel pijn. Blaasontsteking was direct weg, en weet deze klachten ook niet aan de AB. Vorige week wéér een heftige blaasontsteking en dit keer 3 zakjes, elke 3 dagen 1 innemen. N[lees meer...]a 1 zakje nog steeds klachten, en vervolgens ook weer álle bovengenoemde klachten. Warm bad, kruik, bewegen, het helpt niet. Slapen lukt slecht vanwege de pijn en drang tot bewegen. Pijnstilling helpt niet echt. Ga nu maar over op 1x daags d-mannose 2 g oplossen in water en opdrinken. Volgens HA werkt dat net zo goed als preventief AB. Voor mij nooit meer dit middel en neem het derde zakje ook niet meer in! Bijwerkingen zijn echt té heftig!

Alendroninezuur

16-04-2024 | Vrouw | 64
alendroninezuur (70mg)
Osteoporose/botontkalking

darm/maag van streek

Ik heb osteoporose en gebruik intussen bijna 3 maanden alendroninezuur. Over de effectiviteit is nog weinig te zeggen zonder nieuwe botdichtheidsmeting, maar in ieder geval heb ik maar weinig last van bijwerkingen: beetje geborrel in mijn ingewanden, verderniet. Er zijn dus ook mensen bij wie het allemaal meevalt.

Femoston

16-04-2024 | Vrouw | 55
estradiol / dydrogesteron (1/5mg)
Overgang
Na een tsunami van klachten door overgang wat niet meer was te combineren met mijn werk, zoals zware vermoeidheid, erge angststoornis op de weg in auto en vliegtuig, slecht slapen, stemmingswisselingen, nachtelijk zweten, onrust in lijf, onregelmatige menstruatie en incontinentie ben ik via de huisarts gestart met Femoston. Binnen 3 dagen kreeg ik rust in mijn lijf en name[lees meer...]n de klachten met de maanden af. Behalve de onregelmatige menstruatie. Per januari kwam de menstruatie tweewekelijks en komen er andere klachten in de plaats, zoals dromerige ogen, vol hoofd , hersendruk, vergeetachtig, vaak emotioneel beladen, gewrichtsklachten en vooral overgewicht, hogere bloeddruk en hartslag en vocht vasthouden dus na 9 maanden Femoston nu acuut gestopt en we gaan zien in welk stadium ik kom. Probeer veel uit voeding te halen en meer te bewegen. Tot zover mijn ervaring!

Fluoxetine

16-04-2024 | Man | 37
fluoxetine (20mg)
Dysthymie

verstoorde slaap verminderd libido vermoeidheid

Mijn klachten horen bij dysthymie (tegenwoordig chronisch persisterende depressie genoemd). Gevoelens van zinloosheid, stuurloosheid, eenzaamheid, angst, fatalistisch denken. Enigszins beinvloedbaar door therapie maar recidiverend helaas. Tot op het punt dat ik het afgelopen winter niet meer zag zitten en naar de huisarts ben gegaan. Voor het proberen van medicatie en wede[lees meer...]rom wat therapie (groep dit keer) om aan doelen/ patronen te werken. Ik slik dit medicijn nu omgeveer 4,5 maand. In het begin wat moeite met doorslapen. Een paar keer heel even wazig zien. De bijwerkingen die ik nu ervaar is dat ik veel in de droomslaap zit en ik denk daardoor niet in diepe slaap. Energie is wat afgenomen. Het scherpe en alerte is er wat af. Ik ben minder angstig, maak me minder druk. Voel me wel wat leeghoofdig en vergeetachtig. Het vlakt een beetje af, maar kan nog wel lachen en huilen. Ik maak me wat minder druk, kan me wat beter berusten in dingen en beter naar mijn patronen kijken. Wel heb ik het gevoel dat het me wat passief maakt. Libido is er nog wel maar duidelijk verminderd qua behoefte en gevoel wat enigszins hinderlijk is als relatief jonge man. Ik had altijd moeite om van tabak af te blijven maar sinds de start met fluoxetine was dat in 1 klap over. Dat is wel fijn. Het duurde bij mij een aantal weken voordat het begon te werken. Vanaf een week of 8 steeds meer en ik denk het meest optimale effect na 3 a 4 maanden. Maar mogelijk volgt dat nog. Moeilijk te zeggen. Aankomende week heb ik een medicatieconsult bij de psychiater om te evalueren. Mogelijk kan ik weer zonder proberen of iets anders. Ik wil graag wat energie terug om weer meer te kunnen sporten en volledig te werken.

Lyrica

16-04-2024 | Vrouw | 58
pregabaline (75mg)

misselijkheid

Begonnen met 1x per dag ‘‘s avonds 25 mg Lyrica om daarna stilletjes op te bouwen naar 3x 75 mg , en omwille diabetes type twee mocht ik geen hogere dosering nemen . Heb vooral last desoriëntatie, misselijkheid, slecht slapen , enzovoort. Nu ben ik aan het afbouwen en de pijn is e er nog steeds maar slapen lukt nog niet echt en heb toch al een iets normaler leven terug[lees meer...] op de pijn na .

Paroxetine

16-04-2024 | Vrouw | 29
paroxetine (0,5mg)
Paniekaanvallen

gewichtstoename verhoogde hoeveelheid zweten wazig zien slaperigheid elektrische schokken

Tijdens zomer 2017 op vakantie kreeg ik hevige paniekaanvallen waardoor ik nauwelijks naar buiten kon of naar een restaurant kon gaan. Ik kreeg hartkloppingen alsof ik dood zou gaan en ik begon te hyperventileren en te zweten. Ik heb dit niet eerder meegemaakt dus ik wist niet wat en waardoor het kwam. Ik was toen 22. Uiteindelijk naar psychiater gegaan omdat het erger wer[lees meer...]d. Ik kreeg de diagnose paniekaanval. Ik kreeg toen Paroxetine 10 mg voor 1 week en daarna 20 mg . In combinatie kreeg ik ook voor 1 week Medazepam 10mg. Het heeft mijn leven gered letterlijk. Ik voelde mij wel heel erg suf en slaperig. Ik kreeg gelukkig minder aanvallen. Alleen was ik nog wel aan het piekeren en heel angstig. Angst om weer paniekaanval te krijgen. Terug in NL overlegt met HA om het te verhogen naar 30mg . Dit ging goed ik kreeg sindsdien geen aanvallen meer. Wel voelde ik mij heel somber en nog steeds angstig. Weer verhoogd naar 40mg. Ik was weer de oude en weer vrolijk. Na een jaar begon de gewichtstoename . (Middels meer dan 20kg aangekomen) Afvallen lukte niet omdat ik antidepressiva slikte . Paar keer geprobeerd om af te bouwen maar dit lukte niet omdat ik terugval kreeg. Van 40 mg naar 30 mg ging prima gelukkig. Daarna slikte ik 20mg een tijdje. 20 mg naar 10 mg ging ook super goed. nu slik ik 0,5 mg voor 3 weken. Binnenkort afspraak bij HA om van 0,5 > 0,1 of 0,2 te slikken. Ik hoop dat ik voor de zomer na 7 jaar klaar ben met afbouwen. Ik merk wel dat ik veel zweet en last heb van lichamelijke schok . Maar dit hoort erbij denk ik... ik zou Paroxtine wel aanraden voor paniekaanvallen alleen. Bijwerkingen altijd goed lezen en overleg met je HA.

Dymista

16-04-2024 | Man | 74
azelastinehydrochloride/fluticasonpropionaat (2)

verlies van smaak hoofdpijn buikpijn vermoeidheid reuk concentratieproblemen

Na een lange periode van griepklachten dit middel gekregen. Het is verschrikkelijk in 1 woord! Chemisch , haalt je reuk en smaak weg lamlendig gevoel, moe , hoofdpijn , buikklachten concentratie verlies kortom : Nooit nemen ! Ik vraag mij af of dit wel goed getest is?

Xanax

16-04-2024 | Vrouw | 36
alprazolam (0,5mg)
Hai kan iemand mij een antwoord geven ik ben 36 jaar ik heb al 2 weken de xanax retard 0.50 in de kast voor mijn paniekaanvallen en angst ik heb ssri gebruikt setraline nou nooit meer ik zat aan de oxzazepam 2 weken 2 keer daags 10mg werkte wel een beetje maar ook niet altijd en hele dag bleef ik moe dus nu al een week zonder ik kamp al 3 jaar mer deze anst paniekstoornins[lees meer...] ik heb therapie maar het doet niks ik ben helemaal kapot ik wil me zo graag goed voelen ik heb naar jaren een vakantie geboekt ik ga over bijna 3 weken weg ik wil echt genieten maar ik zit er al weer op tegen als ik alleen al denk om lekker ver te gaan wandelen en dingen te doen word ik al angstig gaat de xanax retard mij helpen en werkt het gelijk en maakt het suf? En als ik het voor 2 a 3 weken zou gebruiken kom ik er dan wel weer vanaf ik ben zo bang al die verhalen dat ik lees dat je er niet meer vanaf komt Pfffff maar ik wil zo graag genieten van me vakantie en natuurlijk ook gewoon van me leven ik weet niet wat ik moet doen iemand een antwoord

Tantum

16-04-2024 | Vrouw | 46
benzydamine (30mg/g)
Spierpijn

branden op de huid

Aantal jaren geleden gekocht, geen houdbaarheidsdatum op verpakking. Waar ik jaren geleden gewoon een prettige "glow" ervaarde had ik nu het gevoel alsof ik in brand stond. Alsof mijn vel eraf getrokken kon worden! Mijn partner had ook het idee dat ik mega hoge koorts had oid. Wat een gevaar dit! Ik schrok me dood, was al bang dat ik mijn zoon hier per ongeluk mee zou[lees meer...] insmeren.

Wellbutrin XR

15-04-2024 | Vrouw | 55
bupropion (150mg)

slapeloosheid

Ik slik wellbutrion nu een maand en al die tijd heb ik niet veel bijwerkingen gevoeld. Ik heb al langer last van slaapproblemen alleen afgelopen week (dus na een maand gebruik) kreeg ik ineens heel erg veel last van slaap problemen. Eigenlijk lukt slapen zonder slaappil bijna niet meer. Dit vind ik een groot nadeel van dit middel wat mij wel heeft geholpen met mijn depress[lees meer...]ie, die is over. Maar nu dit weer. Wat is erger; depressie of veel te korte nachten? Ik ben naar mijn behandelaar geweest en hij schrijft een alternatief van wellbutrin voor (bupropion). Hopelijk slaap ik straks weer eens normaal. Herkent iemand dit?

Airomir

15-04-2024 | Man | 35
salbutamol inhalatie (100ug/do)
Astma

hoofdpijn

Had eerst altijd salbutamol merkloze maar die werkte bijna niet nu ik Airomir Autohaler heb merk ik gelijk verbeteren ik ga vragen aan apotheek als ik deze mag houden geen merkloze meer krijgt

Diltiazem

15-04-2024 | Man | 54
diltiazem (90mg)
Syndroom van Raynaud
Voor Reynaud werkte dit totaal niet. Erg blij met de switch naar Nifedipine.

Nifedipine

15-04-2024 | Man | 54
nifedipine (30mg)
Syndroom van Raynaud
Werkt bij mij erg goed en ik heb geen bijwerkingen ervan.