www.mijnmedicijn.nl

Het F5 -gen: een risico op abnormale bloedstolselvorming

Verhoogd risico voor gebruikers van anticonceptiepillen

Het Factor 5-gen (F5 gen) codeert voor een eiwit dat bekend staat als stollingsfactor V (vijf). Zoals de naam al doet vermoeden, is het betrokken bij de vorming van bloedstolsels. Deze nieuwsbrief zal de invloed die het gen F5 heeft op jouw bloedstolling uitleggen.

!! Tevens wordt uitgelegd waarom sommige anticonceptiepillen niet gebruikt kunnen worden als je een mutatie in dit gen hebt !!

Wat is de functie van F5 / Factor 5?
F5 circuleert normaal in de bloedbaan in zijn inactieve vorm. Wanneer er echter schade is aan een bloedvat, zoals een snede, wordt F5 geactiveerd en dat veroorzaakt op zijn beurt een reeks enzymatische reacties die leiden tot de vorming van een bloedstolsel. Het herstel van de gecreëerde schade is in werking gezet. Nadat de schade is hersteld, moet de vorming van bloedstolsels stoppen om verstopping van de bloedbaan te voorkomen. Daarbij speelt geactiveerd proteïne C (APC) een rol.
F5 wordt geïnactiveerd doordat APC (het enzym) factor 5 in stukken knipt en het zo deactiveert. Dit stopt de enzymatische activiteiten en daarmee de vorming van bloedstolsels.

Variaties in het F5 -gen
Er zijn echter mensen die een variatie hebben in hun F5 -gen hebben. Dit staat bekend als de Factor V Leiden-mutatie. Vanwege deze variatie kan het APC -eiwit de locatie, waar het F5 in stukken kan snijden, niet herkennen. Als gevolg daarvan blijft F5 actief en blijft het de vorming van bloedstolsels bevorderen. Dit verhoogt het risico op veneuze trombose (bloedstolsels in aderen).

Bekijk onze YouTube -video over F5 waarin wordt uitgelegd hoe dit gen werkt en wat  de gevolgen zijn van genetische variaties:

Risico's bij gebruik anticonceptiepillen
Voor de gemiddelde vrouw die anticonceptiepillen gebruikt, is het absolute risico van een bloedstolsel klein. Voor een vrouw met een erfelijke bloedstollingsstoornis zoals Factor V Leiden, is dit risico echter aanzienlijk hoger.

Volgens een studie uit 2015 is het geschatte relatieve risico op het ontwikkelen van een veneus bloedstolsel (of VTE) bij patiënten met Factor V Leiden, die ook orale anticonceptiva nemen, 30 keer groter bij heterozygote patiënten (die met één mutatie in het factor V -gen) en tot 80-100 keer groter bij patiënten die homozygoot zijn (met twee mutaties in het factor V-gen).

Het risico lijkt nog groter te zijn bij het specifiek gebruik van orale anticonceptiva van de derde generatie (d.w.z. die desogestrel, gestodeen of norgestimaat bevatten als progestageen).

Naast de veneuze bloedstolsels, zoals een diepe veneuze trombose (DVT) en longembolie (PE), hebben patiënten met factor V Leiden die orale anticonceptiva gebruiken een 20-voudig groter risico op het ontwikkelen van een trombose van een cerebrale ader (veneuze bloedstolsels in de hersenen).

Maar hoe weten we of we een hoger risico hebben op veneuze trombo-embolieën? Dit is waar een farmacogenetische test antwoord op geeft. Het is een test die naar je genen kijkt om te zien of je de Factor V Leiden -mutatie hebt.

Door een farmacogenetische test uit te voeren, kunnen artsen geïnformeerde beslissingen nemen om het risico op bloedstolsels en de bijbehorende complicaties te verminderen.

F5 is niet het enige gen dat de bloedstolling beïnvloedt, bekijk ook alle andere genen die deel uitmaken van onze farmacogenetische test, de Personal Medicine DNA test.

Minder bijwerkingen met onze DNA testen

Onze Personal Medicine DNA Test bepaalt niet alleen CYP-enzymen maar tevens andere belangrijke genen voor de verwerking van medicijnen, zoals het F5 gen!

Bekijk wat jouw DNA je kan leren over:

• vermindering van bijwerkingen,
  • of statines voor jou geschikt zouden kunnen zijn,
  • welk antidepressivum bij jou kan passen,
  • of je een worrier of een warrior bent,
  • of je bepaalde anticonceptiva (de 'pil') moet mijden,
  • welke middelen tegen hoge bloeddruk het beste bij jou passen,
  • hoe jouw lichaam reageert op infectieziektes,
  • of je een hogere kans hebt op verschillende aandoeningen
  • en nog veel meer.

Geen enge resultaten maar eerlijke informatie waar je gezonder mee kan leven.

Bovendien is onze apotheker altijd beschikbaar om je uitleg te geven en bij te staan.

over mijnmedicijn.nl |  privacy |  disclaimer |  links |  sitemap |  contact