www.mijnmedicijn.nl

Het COMT gen: Stress - “Worrier” of “Warrior”

Werkingsmechanisme en mutaties in het COMT gen

Stress is alomtegenwoordig in onze samenleving en volgt ons overal.

Sommige niveaus van stress kunnen ons helpen productiever te zijn; het kan echter ook ons welzijn en onze gezondheidstoestand aantasten. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede stressbeheersing.
Maar heb je gemerkt dat er mensen lijken te zijn die beter met stress omgaan dan anderen?
Het COMT-gen codeert voor een enzym dat hormonen in onze hersenen afbreekt, ook wel 'stresshormonen' genoemd. Dit gen heeft twee varianten die de “Worrier” -variant (tobber) en de “Warrior” -variant (krijger) worden genoemd.

Mensen met de "Worrier"-variant breken de 'stresshormonen' langzamer af en hebben daardoor hogere niveaus van deze hormonen. Deze mensen hebben de neiging zich meer zorgen te maken en raken sneller overweldigd onder druk. Aan de andere kant hebben deze mensen in niet-stressvolle situaties een betere focus en geheugen. Bij mensen met de “Warrior”-variant worden hormonen sneller afgebroken, waardoor ze beter reageren op stress.

Deze DNA-test laat zien welke variant van het COMT-gen u heeft. Zo zie je direct of je een tobber of een krijger bent.

Minder bijwerkingen met onze DNA testen

Onze Personal Medicine DNA Test bepaalt niet alleen CYP-enzymen maar tevens andere belangrijke genen voor de verwerking van medicijnen.

Bekijk wat jouw DNA je kan leren over:

• vermindering van bijwerkingen,
  • of statines voor jou geschikt zouden kunnen zijn,
  • welk antidepressivum bij jou kan passen,
  • of je een worrier of een warrior bent,
  • of je bepaalde anticonceptiva (de 'pil') moet mijden,
  • welke middelen tegen hoge bloeddruk het beste bij jou passen,
  • hoe jouw lichaam reageert op infectieziektes,
  • of je een hogere kans hebt op verschillende aandoeningen
  • en nog veel meer.

Geen enge resultaten maar eerlijke informatie waar je gezonder mee kan leven.

Bovendien is onze apotheker altijd beschikbaar om je uitleg te geven en bij te staan.

over mijnmedicijn.nl |  privacy |  disclaimer |  links |  sitemap |  contact