www.mijnmedicijn.nl

CYP450-enzymen: waarom u meer bijwerkingen kunt ervaren

In ons lichaam hebben we veel verschillende soorten cytochroom P450-enzymen, ook wel CYP-enzymen genoemd. Welke invloed ze hebben op het aantal bijwerkingen dat je ervaart, lees je in deze nieuwsbrief.

Als we ons lichaam beschouwen als een fabriek, zijn CYP-enzymen kleine machines die helpen bij het afbreken en verwerken van verschillende stoffen, vooral medicijnen. Ze werken in onze lever en andere delen van het lichaam. Het is hun taak om een medicijn dat je hebt ingeslikt in kleinere stukjes te breken. Dit maakt het voor je lichaam gemakkelijker om die stukjes te gebruiken, maar voornamelijk om af te kunnen voeren.

Iedereen heeft iets andere versies van deze enzymen. Sommige mensen hebben supersnelle machines die medicijnen heel snel afbreken, terwijl anderen tragere hebben. Het is net alsof je een snelle of langzame lopende band in een fabriek hebt.

Maar hoe weet je hoe snel je enzymen werken? Hier komen farmacogenetische tests om de hoek kijken. Het is een speciale test die naar je genen kijkt om te zien wat voor soort CYP-enzymen je hebt. Deze informatie helpt artsen te begrijpen hoe jouw lichaam op verschillende medicijnen kan reageren. Als je bijvoorbeeld zeer snelle CYP-enzymen hebt, is een regelmatige dosis van een medicijn misschien niet genoeg voor je omdat jouw lichaam het te snel afbreekt. Aan de andere kant, als je trage CYP-enzymen hebt, kan een normale dosis te sterk voor je zijn omdat jouw lichaam er langer over doet om het af te breken.

Door een farmacogenetische test uit te voeren, kunnen artsen een beter beeld krijgen van hoe jouw lichaam op bepaalde medicijnen zal reageren. Dit helpt hen bij het kiezen van de juiste dosis of zelfs een ander medicijn dat het beste bij jou past. Het is alsof je een blauwdruk hebt van de fabrieksarbeiders van je lichaam, zodat de dokters betere beslissingen kunnen nemen over jouw behandeling.

CYP-enzymen zijn niet de enige genen die het metabolisme van geneesmiddelen beïnvloeden, kijk alstublieft naar alle andere genen die deel uitmaken van onze farmacogenetische test, de Personal Medicine-test.

Minder bijwerkingen met onze DNA testen

Onze Personal Medicine DNA Test bepaalt niet alleen CYP-enzymen maar tevens andere belangrijke genen voor de verwerking van medicijnen.

Bekijk wat jouw DNA je kan leren over:

• vermindering van bijwerkingen,
  • of statines voor jou geschikt zouden kunnen zijn,
  • welk antidepressivum bij jou kan passen,
  • of je een worrier of een warrior bent,
  • of je bepaalde anticonceptiva (de 'pil') moet mijden,
  • welke middelen tegen hoge bloeddruk het beste bij jou passen,
  • hoe jouw lichaam reageert op infectieziektes,
  • of je een hogere kans hebt op verschillende aandoeningen
  • en nog veel meer.

Geen enge resultaten maar eerlijke informatie waar je gezonder mee kan leven.

Bovendien is onze apotheker altijd beschikbaar om je uitleg te geven en bij te staan.

over mijnmedicijn.nl |  privacy |  disclaimer |  links |  sitemap |  contact